עיצוב באור – איך לתכנן בצורה נכונה תאורה לבית?

עיצוב תאורה הוא אחד הדברים החשובים ביותר בבית. לצערי, רוב האנשים לא מודעים לחשיבות שלו ונוטים להזניח את העניין הזה או להשאיר אותו לסוף. אולי זה בגלל שבתוכנית הוא מיוצג "רק" כנקודת חשמל ולא משהו מוחשי כמו מטבח או סלון. דירה שלא תוכננה היטב מבחינת תאורה, בסופו של יום לא תתאים לדיירים שיגורו בה והם יסבלו (ממש ככה) מאי נוחות בהתנהלות היום יום וגם בראייה.

סוגי הארה נפוצים בבית

כדי לדעת לתכנן היטב את התאורה בבית, כדאי קודם להכיר את סוגי ההארה הקיימים:

תאורה כללית: כשמה כן היא- תאורה הנותנת אור כללי מאוד לחלל מסויים. בדרך כלל זו תהיה מנורה או שתיים גדולות המאירות היטב ו"שוטפות" את החלל באור. לרוב, זו תהיה תאורה הממוקמת במרכז החלל ואליה יתווספו שאר סוגי ההארה.

תאורה כללית בסלון | צילום: יאנה דודלר

תאורת עבודה: השם אולי מעט מטעה אך הכוונה היא לא לתאורה בפינת העבודה שלכם, אלא תאורה המאפשרת עבודה. בין אם בחיתוך מזון במטבח או באיפור בחדר הרחצה, תאורת עבודה מאפשרת לראות היטב, בחדות ובתנאים הכי טובים את הדבר בו אתם עוסקים באותו הרגע. אני בדרך כלל אוהבת להשתמש בתאורה זו במטבחים ובחדרי רחצה באור לבן, היחיד שמאפשר זאת באופן האופטימלי.

תאורה חדה בחדר ברחצה | צילום: יאנה דודלר

תאורה ממוקדת: תאורה שמיועדת להאיר אזור או פריט מסויים, על מנת להדגיש אותו ולמשוך אליו את המבט. בדרך כלל יהיה ניתן לכוונן את גוף התאורה הזה וצבע האור יהיה צהוב. למשל, נוכל לראות אותה בחדרי שינה או עבודה כמנורת קריאה מתכווננת, פס צבירה מעל יצירת אמנות ועוד.

תאורה ממוקדת בחדר השינה
תאורה ממוקדת בחדר השינה | צילום: יניב כהן

תאורת אוירה: תאורה הנותנת ערך מוסף לחלל ומעשירה אותו. כמו השם שלה, מטרתה לתת אוירה לחלל- נעימה, דרמטית, נקיה, מיוחדת- בעזרת אור ניתן לעצב חלל. לדוגמא, תאורת לד נעימה מסביב לנישת גבס, שרשרת נורות דקורטיבית, גופים מעניינים שיוצרים צללים וכו'.

אז למה צריך לשים לב כשניגשים לתכנן את התאורה בבית?

מיקום

בתכנון תאורה חייבים לקחת בחשבון את מיקום הריהוט, לכן צריך לעבוד במקביל לתוכנית הריהוט שלכם ולהיסגר עד כמה שאפשר במיקום של כל רהיט ופריט בבית. בין אם זו מנורת תקרה מעל פינת האוכל, מנורת לילה לצד המיטה או ספוט המאיר נישה מסויימת. תכנון מוקדם הוא תמיד נכון ובמיוחד בהקשר של תאורה.

תאורה מעל אי במטבח
תאורה מעל אי במטבח | צילום: יניב כהן
מתגים

בתכנון מיקום המתגים תדמיינו שאתם בתוך החלל. איזו מנורה אתם רוצים להדליק ומאיפה? אולי אתם רוצים שהיא תידלק משני קצוות החדר? אולי יש צורך בעמעם (דימר)? כמה מנורות נדלקות מאותו המתג ואילו בנפרד? כדאי גם לשים לב לגובה המתג. פעם התכנון הרווח היה מתגים בגובה 130 ס"מ והיום יותר ויותר יורדים בגובה. אני אוהבת לתכנן מתגים בגובה 90 ס"מ מפני שהם מותאמים ליד של מבוגר בעמידה, ללא הצורך להרים אותה, וגם לילדים כמעט בכל גיל.

צבע האור

צבע האור יכול להשפיע על מצב הרוח שלכם וגם כמובן על הראייה. באופן כללי, כדאי לשמור על צבע אור אחיד בכל חלל. ההמלצה שלי- לכו על אור חמים וצהבהב בבית, מלבד במקומות בהם יש צורך בתאורת עבודה (מטבח ורחצה/איפור). אור לבן מייצר קרירות וחיוורות, בעוד האור הצהוב מעניק חמימות לבית ומדגיש את החומרים הטבעיים בו.

אור חמים בסלון
אור חמים בסלון | צילום: יניב כהן
סוגי נורות

כשהולכים לבחור גופי תאורה, מעבר לסגנון של המנורה, חשוב מאוד לשים לב לסוג הנורה שבתוכה. כדאי מאוד לקנות גופים בעלי נורות חסכוניות ובעלות אורך חיים ארוך, כדי לא להשתעבד להחלפת הנורות וגם כדי לחסוך לכם בהוצאות החשמל. כיום הפתרון הטוב והחסכוני ביותר הוא נורות הלד. אמנם הגופים מעט יותר יקרים, אך שווים את ההשקעה לטווח הרחוק.

תקציב

טיפ ממני- תמיד השאירו תקציב מכובד לרכישת גופי תאורה. רבים מחליטים להשאיר את רכישת גופי התאורה לסוף הפרוייקט מבלי להשאיר לעניין הזה תקציב, וכך נשארים עם "נורות קבלן" בפרוייקט מוקפד להפליא. רכישת גופי תאורה יכול להגיע לכמה אלפים בודדים במקרה הטוב, גם אם בחרתם בחנות עם מחירים נוחים מאוד.

מיכל מייזליש, תכנון ועיצוב פנים

מיכל מייזליש, תכנון ועיצוב פנים

היי! אני מיכל מייזליש, מעצבת פנים, הום סטייליסטית ובלוגרית. תמיד נמשכתי לסדר ואסתטיקה, ובעזרתם אני עוזרת למשפחות לתכנן ולעצב בית שכיף לקום בו בבוקר, שמתאים לצרכים האישיים והמשפחתיים שלהן ושנעים לחזור אליו בסוף יום עבודה ארוך.

רוצה לקרוא טיפים לעיצוב הבית בקלות?

רוצה להציץ על התהליכים של מאחורי הקלעים?  הצטרפי אליי כאן!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן