מה הסיפור עם כל ההוגה הזה?

הפעם בחרתי לכתוב לכם על משהו קצת שונה, על הספר "הוגה, סוד האושר של הדנים" והקשר שלו לעיצוב הבית. אז…אני עוברת לדנמרק! סתם, לא באמת. אבל זה מה שהספר הזה גרם לי לרצות. ממש. ממש ממש.

 

על מה כל ההוגה הזה? | צילום: יאנה דודלר
על מה כל ההוגה הזה? | צילום: יאנה דודלר

 

בטח יצא לכם, במיוחד לאוהבי העיצוב הנורדי, להיתקל במילה הזאת- הוגה או Hygge- בסיטואציה כזו או אחרת ותהיתם לעצמכם, מה לעזאזל זה אומר?? אז תכלס, אין ממש מילה כזאת בעברית, אבל אפשר לנסות לתאר אותה בכמה משפטים: "ההוגה נוגע לאווירה ולחוויה יותר מאשר לדברים מוחשיים. הוא נוגע לשהייה במחיצתם של אנשים אהובים. לתחושת ביתיות וביטחון, לידיעה שאנחנו מוגנים מפני העולם….. וגם סתם לשבת וליהנות מספל תה חם". ההוגה הוא הרגשה, שם פועל, שם עצם ושם תואר. מעין תחושה שלמה ונעימה בתוכנו, אשר נוצרת מכל מיני סיבות. ההוגה יכול להתבטא בכל מיני מובנים בחיינו: במזג האוויר, בלבוש שלנו, באוכל, באורח החיים וגם בעיצוב ובסביבה הביתית. העיצוב הנורדי מגיע בדיוק משם (ארצות הסקנדינביה) ומן הסתם יש קשר בין השניים. אז ראו בפוסט הזה מעין מדריך ליצירת סביבה נורדית בבית 🙂

 

תאורה

לפי ההוגה, ככל שטמפרטורת האור נמוכה יותר כך הוא הוגה יותר. זאת אומרת כמה שיותר חם, צהוב, עדין וקרוב לתאורה טבעית. מה זה אומר לגבי היישום בבית? עדיף למקם כמה מקורות אור קטנים מפוזרים בחלל שיתנו אלומות אור עדינות מאשר גופי ענק שישטפו באור מסנוור. וכמובן צריך להשתמש באור חם וצהוב. למשל, ספוטים קטנים, גופי תאורה תקרתיים בעלי עוצמה נמוכה, מנורות רצפה. הדנים הם גם חובבי טבע ומוצרים טבעיים ולכן הדלקת נרות היא מאסט! אולי לא תאמינו, אבל הדנים מדליקים נרות בכל מקום: במשרד, במסעדות, בבית ספר(!) ואפשר להבין אותם, נרות נותנים אווירה קוזית וחמימה. עוד אופציה להארה טבעית בבית היא אח. נכון, לא לכל אחד יש את האופציה לאח אמיתית בבית, אבל אנחנו חיים בעידן שיש בו חלופות באמת מדהימות ויפות. בהוגה, ההעדפה היא כמובן אח טבעית שמחממת, מאירה ומכניסה אווירה שבאמת אין שנייה לה.

 

נרות לקבלת חמימות הוגלית
נרות לקבלת חמימות הוגלית

 

דברים שעשויים עץ

רצפת עץ, חלונות עץ, ריהוט עשוי עץ וגם צעצועים וכל דבר אחר שעולה על דעתכם שעשוי עץ, ועדיף כמה שפחות מעובד וכמה שיותר טבעי. כמו ההוגה, העץ הוא פשוט וטבעי, חמים ומעניק אווירה אחרת לחלל. בחללים נורדיים תראו בהכרח שימוש רב יותר בעץ מאשר בפלסטיק או מתכת. קחו לדוגמא אפילו את חדרי הילדים. לא סתם יש ביקוש רב יותר היום למוצרים ומשחקים עשויים עץ.

 

שימוש רב בעץ ועדיף טבעי
שימוש רב בעץ ועדיף טבעי

 

טבע

"הדברים הכי טובים בחיים ניתנים בחינם". אין ציטוט יותר מדוייק מזה כדי לתאר את הנקודה הזאת. ולמרות שכבר דיברנו על הכנסה של אלמנטים מעץ לבית, כל דבר שהוא טבעי שאספתם באיזושהיא הזדמנות בחוץ יתאים: איצטרובלים, עלים, אבנים, ענפי כותנה. אבל לא רק. גם פרווה או עור חיה כלשהי (למרות שבנושא הזה אני ממש חלוקה ונגד) על הריצפה או כריפוד כורסה לגמרי יעשו את העבודה. אגב, ההוגה מייחס חשיבות רבה לפריטים נוסטלגיים שיש מאחוריהם סיפור כלשהו. למשל, צדפים שאספתם עם ילדיכם בבוקר קיצי, זרדים מהיער שקוששתם באירוע פיקניק משפחתי וכל דבר שיזכיר לכם סיפור או זיכרון מתוק.

 

הכניסו את הטבע לבית | צילום: יאנה דודלר

 

קרמיקה ופורצלן

אוקיי. בדרך כלל זה לא יהיה הכי טבעי וכן יהיה מעובד וקנוי (למרות שגם כאן עדיף משהו מוכן בעבודת יד), אבל כדי לאזן קצת את העץ וכל הטבע הזה, אפשר בהחלט להניח אגרטל יפה, קערה לפירות או אפילו את הספלים שלכם לראווה על מדף במטבח.

 

הוסיפו כלים יפים מקרמיקה ופורצלן
הוסיפו כלים יפים מקרמיקה ופורצלן

 

וינטאג' ואספנות

כמו שכתבתי, הדנים הם חובבי נוסטלגיה והם מייחסים חשיבות גדולה לפריטי אספנות. זה יכול להיות מנורת וינטאג' שמצאתם בשוק פשפשים כלשהו, כורסה ישנה שמצאתם וריפדתם מחדש, ריהוט עתיק שקיבלתם בירושה וגם כל דבר שיצרתם בעצמכם ויש מאחוריו סיפור מעניין ונוסטלגי. כל דבר כזה הופך את החלל שלכם למיוחד הרבה יותר ולא עוד משהו שרואים בכל בית אחר.

 

וינטאג' הופך את החלל למיוחד | צילום: יניב כהן

 

טקסטיל

טוב, אצלנו החורף הוא לא ממש חורף ורוב הזמן חם אצלנו, אבל זה לא אומר שאנחנו לא יכולים "לחמם" את החלל בעזרת טקסטיל. וילונות, שטיח, כריות נוי, כירבוליות. כל אלה הם חובה בבתים "הוגליים" או נורדיים. הם נותנים תחושה חמימה, ביתית, נעימה (גם למראה וגם למגע) ובדומה לבגדים הם אלו שמלבישים את הבית. אחד הדברים שמאפיינים את ההוגה הוא תחושת הרוגע הביטחון, ומה יותר מרגיע מאשר התכרבלות במיטה מתחת לשמיכה מפנקת עם ספר טוב וכוס שוקו חם?

 

התכרבלות תמידית | צילום: יאנה דודלר
התכרבלות תמידית | צילום: יאנה דודלר

 

ההוגה נוגע כמובן לעוד המון אספקטים בחיים שלנו ולא רק לעיצוב הבית. אני ממליצה לכם בחום לרכוש את הספר ולדמיין את החיים בסביבה ההוגלית הנורדית שאני כבר מזמן התאהבתי בה.

מיכל מייזליש, תכנון ועיצוב פנים

מיכל מייזליש, תכנון ועיצוב פנים

היי! אני מיכל מייזליש, מעצבת פנים, הום סטייליסטית ובלוגרית. תמיד נמשכתי לסדר ואסתטיקה, ובעזרתם אני עוזרת למשפחות לתכנן ולעצב בית שכיף לקום בו בבוקר, שמתאים לצרכים האישיים והמשפחתיים שלהן ושנעים לחזור אליו בסוף יום עבודה ארוך.

רוצה לקרוא טיפים לעיצוב הבית בקלות?

רוצה להציץ על התהליכים של מאחורי הקלעים?  הצטרפי אליי כאן!

8 מחשבות על “מה הסיפור עם כל ההוגה הזה?”

  1. כתבת יפה. הספר הזה מזמן נמצא בוויש-ליסט שלי אבל איכשהו טרם הגעתי אליו. אולי כי הסקנדינבים לא מאמינים בשתיית קפה.

  2. נפלא!
    לפני שנתיים ביליתי שבוע בקופנהגן וכל כך התחברתי שם לכל עניין ההוגה, הלוואי והייתי מצליחה ליישם קצת יותר בחיי היום יום הלחוצים שלי כאן בארץ 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן